Dato: 19. februar 2020

Porsches historie starter med elektrisitet

Ferdinand Porsche, som senere grunnla vårt firma med samme navn, var fascinert av strøm og elektrisitet allerede som tenåring. Så tidlig som i 1893, installerte attenåringen et elektrisk lyssystem i sine foreldres hus, samme året som han begynte jobben hos Vereinigte Elektrizitäts-AG Béla Egger i Wien. Etter fire år der, gikk Porsche fra stillingen som mekaniker, til leder av testavdelingen. De første bilene han designet hadde også elektriske drivlinjer, så man kan vel si at Porsches historie starter med elektrisitet.

I 1898, designet Ferdinand Porsche Egger-Lohner C.2 Phaeton. Bilen ble drevet av en åttekantet elektrisk motor som kunne oppnå en toppfart på 25 km/t. I 1899 startet Porsche hos vognprodusenten k.u.k. Hofwagenfabrik Ludwig Lohner & Co. der han utviklet den elektriske hjul el-motoren. Denne innovasjonen ble presentert ved Expo i Paris i 1900 som den første Lohner-Porsche Electromobile. Den hadde to elmotorer, en på hver av forhjulene, og bød på 2 x 2,5 hestekrefter og en toppfart på 37 km/t. Lohners grunn til å utvikle en elektrisk motorisert bil høres like aktuelt i dag som den gang (spesielt med tanke på massemotorisering); luften ble hensynsløst ødelagt av forbrenningsmotorer.

I 1900 designet også Porsche verdens første fungerende hybridbil som fikk navnet «Semper Vivus» (Latinsk for «Alltid levende»). Teknologien, markedsført som Lohner-Porsche systemet, hadde applikasjoner som gikk langt utenfor sfæren av elektrisk drevne biler. Porsche utnyttet bilens rekkevidde, ikke ved å bruke batteriet som energikilde, men ved å bruke en forbrenningsmotor til drive en generator og dermed tilføre elektrisk energi til hjulnavet. Ett år senere, var produksjonsbilen klar med navnet Lohner-Porsche «Mixte». Samtidig demonstrerte Lohner-Porsche hvorfor e-mobilitet har mislyktes år etter år: selv med meget beskjedent kraftuttak veide fortsatt bilen nesten to tonn, og med dårlig infrastruktur og kort rekkevidde, ble e-mobilitet lagt på hyllen i lang tid.

Det skulle så gå mer enn 100 år før idéen igjen skulle tas opp. Med utviklingen av litium-ion batterier som var passende for kjøretøy, sammen med strengere og strengere juridiske krav for forurensning og utslipp, ble fokuset igjen satt på elektriske systemer. Med Cayenne S Hybrid i 2010, ble veien banet til e-mobilitet for selskapet. Deretter kom også Panamera S Hybrid som den mest økonomiske med drivstofforbruk på 6.8 l/100 km (NEDC), med et kraftuttak på 380 hk. I 2011 testet Porsche også tre hel-elektriske Boxster E-modeller.

The fast electrics – fra racing til landevei

Dypt i Porsches røtter ligger filosofien om konkurranse, ikke bare for kundene, men også på racingbanene. Helt fra starten har motorsporten ligget til grunn for utviklingen – å skape sportsbiler som kjører like bra på racingbaner som på motor- og landeveier.

Så langt tilbake som 1899 deltok Lohner-Porsche Electromobile i det 50 kilometer lange løpet som var en del av Berlin Motorshow – og vant.

Året etter designet Ferdinand Porsche verdens første firehjulsdrevne bil, «La Toujours Contente» («Alltid fornøyd»), en elektrisk racingbil der hver av de fire hjulnavene hadde et kraftuttak på 14 hk. Så, i 1902 vant Porsche Exelberg Rallyet med hybriden Lohner-Porsche «Mixte» og i 1905 vant den batteridrevne racingbilen med 2 x 30 hk som kom opp i hastigheter over 130 km/t.

I ettertiden har Porsche produsert biler som 911 GT3 R Hybrid, den første med delvis elektrisk drivlinje, før 918 Spyder slo alle rekorder på Nordschleife Nürburgring med en rundetid på 6.57 minutter. Deretter har også 919 Hybrid kommet på banen som i 2015 vant tre løp på rad under Le Mans.

Ringen er sluttet

Nå, med det nyeste familiemedlemmet Taycan, kan man kanskje si at ringen for Ferdinand Porsches elektriske fremtidsutsikt er sluttet og vi går inn i en ny tidsalder med den aller første hel-elektriske bilen. Det er spennende tider som kommer, men selv om Taycan er helelektrisk er det ingen tvil om at det er Porsches DNA som strømmer igjennom hele veien.

Er du interessert i å ta en titt eller kunne du tenke deg å avtale en prøvekjøring? Kom gjerne innom oss på Billingstadsletta 13 eller ring på telefon 66 911 911.