Dato: 2. januar 2020

Porscheåret 2019

For Porsche dreide 2019 seg mye om elektrisk mobilitet og spesielt om Taycan. Men, det skjedde ganske mye mer også. Vi tar et tilbakeblikk på året som gikk.

Januar

2019 starter i sportsmodus. Tre år etter premieren av den første Cayman GT4 Clubsport, avduker Porsche dens etterkommer: Den nye 718 Cayman GT4 Clubsport. Den representerer en konsekvent utvikling av den suksessfulle modellen fra Weissach. For første gang får du den midt-motoriserte raceren i to versjoner: «Trackday»-modellen for ambisiøse racingamatører og «Competition»-varianten for nasjonal- og internasjonal racing.

Februar

Et av de sterkeste av nummer-sekvensene noensinne produsert av Stuttgart-Zuffenhausen feiret sitt 50 års jubileum i 2019: Porsche 917. Porsche museumet feirer denne milepælen med planer om å restaurere den første produserte 917 tilbake til den stand den var i da den rullet ut av fabrikken for 50 år siden. 917-001 gjennomgikk en del endringer i løpet av sin tid.

Mars

Porsche lanserer sine tre nyeste modeller på det 89-ende Geneva Motor Show. Høydepunktet er den nye 911 Cabriolet. Samtidig avdukes 718 T med nye Boxster og Cayman og debutantene avsluttes med Macan S, bestselgeren i Macan-familien.

April

På det syvende forsøket og foran 4400 mennesker i Stuttgarts Porsche Arena vant tsjekkeren Petra Kvitova endelig Porsche Tennis Grand Prix, en seier hun hadde ventet lenge på. Under denne klasse-finalen slo hun Estonias Anett Kontavei 6-3, 7-6 (2) og vant hovedpremien, en Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet.

Mai

Når 911 Speedster ble presentrert som konseptbil, vakte den stor oppsikt. Nå setter Porsche i gang produksjonen av en to-seters open-top. Akkurat 1,948 biler har blitt produsert frem til slutten av året ved Porsches fabrikk i Zuffenhausen, Tyskland. 1,948 representerer årstallet for da 356 så sitt lys for første gang.

Juni

Porsche førerene Michael Christensen og Kévin Estre vinner tittelen i the FIA World Endurance Championship under sesongfinalen i Le Mans. «The Project 1 customer squad» vant GTE-Am klassen og gjorde krav på Team Championship titler under FIA WEC. Porsche hadde da allerede sikret seg produsent-tittelen på forhånd.

Juli

For første gang tilføyer Porsche en elektrisk bil i rekken av biler som kjører opp den legendariske bakken under Goodwood Festival of Speed. Debuten er en del av Porsche Triple Demo Run, hvor Taycan skal gjøre tre opptredener på tre kontinenter over en periode på tre uker. På Goodwood kjørte prototypen med Mark Webber bak rattet og et stort, grafisk Union Jack-lignende flagg på taket.

August

Porsche fortsetter med fokus på e-mobilitet og Cayenne går i fotsporene til Panamera og lanseres nå også som en plug-in hybrid. Som alle Porsche plug-in hybrider er den nye top-of-the-range modellen i Cayenne familien også den mest sporty i premium segmentet. Og ikke på tross av sin hybride drivlinje, men på grunn av den.

September

Endelig er tiden kommet og Porsche presenterer sin første hel-elektriske sportsbil for verden med en spektakulær premiere. Porsche Taycans verdenspremiere foregikk i Nord America, Kina og Europa på samme tid. De største markedene for den nye elektriske sportsbilen befinner seg på disse tre kontinentene.

Kort tid etter åpner Porsche fabrikken, der Taycan produseres, for 320 spesielt inviterte fra mediene, businessverden og for politikere. Med fabrikkens fasiliteter settes nye standarder for energi-effektivitet og miljøvennlighet.

Oktober

Bare én liten måned etter den storslåtte feiringen og høyprofilerte premieren til Porsches første hel-elektriske bil, kommer tiden for å vise frem den tredje versjonen av sportsbilen, nemlig Taycan 4S. En bil som roses opp i skyene av ivrige testkjørere og journalister verden over – dette er en bil som også imponerer på alle nivåer.

November

Debut under Formula E: En sterk andreplass til Porschefører André Lotterer i 2019/2020 sesongåpningen for ABB FIA Formula E Championship. Med dette kommer verdifull erfaring for fremtiden.

Desember

Designere fra Porsche AG og Lucasfilm Ltd. samlet sine krefter og utviklet et fantasi romskip med DNA fra begge merkevarer. Over en periode på to måneder jobbet teamene sammen fra hvert sitt design studio i henholdsvis Weissach og San Francisco for å komme opp med idéene og skissene før et konkret konsept blir presentert. Romskipet, som får navnet Tri-Wing S-91x Pegasus Starfighter blir presentert som en modell som måler 1,5 meter i lengde under premieren på Star Wars: The Rise of Skywalker i Los Angeles.

Les originalartikkelen på newsroom.porsche.com