Dato: 5. oktober 2020

Fra Holmestrand til Rudskogen – en guttedrøm som gikk i oppfyllelse.

Når vi mottar lidenskapelige Porsche-historier fra engasjerte følgere så må vi dele videre. Mange av dere lesere, oss selv inkludert, kan garantert forstå hvordan det er å "oppdage" hva Porsche står for og hvilke følelser som skapes bak rattet. Eventet Porsche World Roadshow i regi av Porsche Norge, har gått av stabelen de siste par ukene på Rudskogen. Under kan du lese litt om hvordan opplevelsen var for to gutter fra Vestfold som deltok og hvilke følelser som har satt spor for resten av livet. Tusen takk til Bjørn Eckhardt for deilig engasjement og ikke minst for å dele historien med oss.
Har du en Porsche historie du vil dele? Send gjerne til post@porsche-asker.no

Historien er gjengitt som publisert i Jarlsberg Avis den 3. oktober 2020
Tekst/bilder av Bjørn Eckhardt

En liten guttedrøm

Av 20 påmeldte per heat, ble den 24. september en merkedag for Anders Grønnerød fra Holmestrand. På Norges svar på Nürburgring, Rudskogen Motorsenter i Rakkestad, Østfold, var han en av de som var invitert av Porsche Norge for å prøvekjøre Porsches modeller.

Om Anders gråt da han ble født, vet ikke jeg, men smilet hans ble bredere og bredere da han parkerte den grå Forden sin inne på området hvor flere av Porschene sto. Den hel-elektriske Taycan, i flere varianter, sto til lading ved en diger ladetrailer.

Sju instruktører

Sju kjøreinstruktører fra USA, Finland, Sverige, Tyskland og Norge ble presentert for oss. Vår norske Christian har 15.000 runder på Rudskogen og via TV-skjerm får vi nøyaktig informasjon om den 3,3 kilometer lange banen, som er konstruert av tyskeren Hermann Tielke. Med sine 14 svinger, er den ansett som meget krevende. Vi er fire deltagere i denne gruppen. Vår instruktør kjører foran, og vi skal følge ham med instruksjon via høyttaler i hver bil.

«Bilene, fire på rekke, står parkert i pitlane. Min første bil er en Panamera. Inntil nå selve drømmebilen,» kommenterer Anders Grønnerød.

«Er dere klare?» Instruktørens stemme i høyttaleren skjerper oss. Setet, med 18 inteillinger er justert, rattet likeså. Modulvelgeren er skrudd til «sport». Så tar vi det pent ut på banen. Når så hjulene peker rett frem, drar vi på.

En drøm å kjøre

«Jeg kjenner setebeltet strammer seg over brystet automatisk til min anatomi. Farten øker og jeg, som kjører som første bil etter instruktøren, kjenner på litt redsel. Heldigvis tar vi det rolig den første runden. Det er en pussig følelse å sitte så lavt som vi gjør. Bilen ligger klistret på veien, svingene går fint. Vi har fått beskjed om å legge oss helt ut til venstre før en høyresving. Noen kjegler er plassert og skal fortelle oss når vi skal bremse. Bremsene «setter» bilen litt, helt mykt. Instruktøren setter opp farten og jeg må virkelig tråkke pedalen inn. Villdyret våkner og brøler, motoren har både kraft og stemme. Helt rått!

Et gult råskinn å få prøvekjøre

Å sette seg inn er som å kle på seg bilen. Alt er justert og klart, det er bare å tråkke på pedalen og det gule råskinnet skyter fart.

«Drømmen går i oppfyllelse. Dett siste vi skal prøve er en akselerasjons-test med Porsche 911 Turbo S. Denne lille, lave bilen har en 6 sylindret motor som yter 660 HK. Den går fra stillestående til 100 km/t på 2,7 sekunder! Jeg ser på de andre først. Rett frem 200 meter, deretter bremse alt du orker og samtidig svinge unna en hindring i veien. Det gule råskinnet skyter fart og ikke mange sekundene senere ser vi bremselyset. Så blinker det og til slutt blinker varsellyset i tillegg. Da var det full brems. For en opplevelse! Jeg er sliten der jeg taxer tilbake til start og det hele er over. I seks timer har vi kjørt, bremset, hatt undervisning og ikke minst hatt det utrolig gøy. Jeg takker for en fantastisk opplevelse.», sier Anders Grønnerød avslutningsvis.