Dato: 18. mars 2020

Blant de første i Norge med Porsche Taycan

Tekst: Karl Eirik Haug Foto: Sune Eriksen

– Flashy biler har aldri vært meg.
Einar Gundersen (51), nasjonal distribusjonssjef i Ringnes, er blant de første nordmenn som i mars fikk levert Porsches første helelektriske bud på fremtiden. Spiren til kjøpet startet med konseptbilen Mission E og slo ut i full blomst under et besøk på en bilmesse i USA.

Denne saken ble først publisert i Dagens Næringsliv den 16. mars i D2-spalten «Mitt Kjøretøy». Den er her gjengitt i sin helhet etter avtale med journalist, fotograf og Einar selv. Vil du lese saken på DN, klikk HER (DN+ Sak)

Du agerte litt som når fans av rockeband reiser med turneen?

– Hehe, å oppleve Taycan på standen til Porsche under bilutstillingen i Los Angeles var et høydepunkt på USA-turen, men kanskje ikke eneste mål. Selv om vi som publikum ikke fikk sitte i bilen, overbeviste designen alene.

Som mange andre bestilte du bilen uten å prøve den først?

– Jeg har stolt på det at å kjøpe en splitter ny bil usett, fra en produsent som Porsche, ikke er noen stor risiko. Jeg hadde en tanke om å ha en Porsche en eller annen gang i livet, og den tanken føles nå riktig med elbil.

Er elektrisk Porsche for deg stillhet eller akselerasjon?

– Om den klarer 3,8 eller 4,2 sekunder fra null til 100 er ikke vesentlig for meg. Taycan har mer enn nok moment til at man blir glad.

Hvorfor mamba green?

– Jeg satt en kveld og lekte med konfiguratoren på Porsches nettsted og var litt uforberedt på hvor mye jeg falt for den spesielle grønn-nyansen. Jeg har hatt mange biler, men ingen grønn. Flashy biler har aldri vært meg.

Bilen er overraskende sober i denne prisklassen?

– Ja, jeg liker at eksteriøret kun er grønt og svart, og har valgt modellnavn på hekken lakkert i bilens farge. Taycan skiller seg også fra konkurrenter med helsvart interiør, helt fritt for blanke detaljer.

Hvordan skal du beholde den så pen?

– I alle år har jeg parkert lengst unna andre biler på store p-områder. Den vanen fortsetter jeg med. Om jeg skal til kaoset på Sandvika Storsenter, bruker jeg en annen bil.

Ville du heller hatt en 911 om den var elektrisk?

– Selvfølgelig er 911 et ikon, men for meg er formatet til Taycans langt bedre – med fire ordentlige sitteplasser og bagasjerom. Ulempen er at den er i overkant stor med sine to meter bredde og fem meter lengde.

Hvilken klassisk porschedesign slekter den mest på?

– Det er nok den lave fronten til 911. Verken 911 eller Taycan har jo motor foran. Ellers plasserer den seg fint mellom 911 og Panamera.

Gavner avgiftsfritaket primært miljøet eller lommeboken?

– For meg er det å kunne kombinere miljøtenkning med økonomiske motiver en god miks. Elbilutvalget er noe helt annet nå enn i starten. Taycan er blant de mest moderne bilene man kan kjøre.

Er dette din hittil beste bil?

– Vel, jeg kommer fra en Jaguar I-Pace, som jeg er veldig fornøyd med. For å være ærlig, skulle jeg ønske å ha litt mer tid med den. Men så hadde jeg jo bestilt og fikk levert Taycan, som jeg nå må bli bedre kjent med.

Er Taycan et tegn i tiden?

– Jeg føler på at koronaviruset, og relaterte utfordringer som vi alle står i, legger en foreløpig demper på gleden. Bilen er jo fortsatt like flott, men det hele blir litt ambivalent.


Vil du lese flere saker her på Passion for Porsche? Følg link under:

«Som en fornøyelsespark for alle med passion for Porsche» – Bli bedre kjent med vårt center.

«Guttedrømmen er i boks» – Les mer om hvor guttedrømmen startet for vår salgssjef for brukte biler